Een goede voorbereiding is het halve werk en verandering van spijs doet eten. Dat zijn twee van de wijsheden die ik al met de paplepel meekreeg. Vandaar dus dat ik reeds op 15 september vorig jaar de vlucht boekte die me op 4 april van Portugal naar België zou brengen. De tweede wijsheid indachtig opteerde ik nu eens niet voor het traject Faro - Charleroi met Ryanair, maar wel voor Faro - Zaventem met TAP, de Portugese luchtvaartmaatschappij. Braem kenners denken nu ongetwijfeld dat niet moeders' wijsheid maar wel de prijs van het ticket de doorslaggevende factor voor deze keuze was. Ze hebben uiteraard gelijk. Een aanbod van 53,05 euro, 23 kg ruimbagage en 8 kg handbagage inbegrepen, dat kon zelfs de CEO van Ryanair niet counteren.
Maandag 2 april poogde ik via internet in te checken. Tevergeefs. In de namiddag dan maar naar de helpdesk van TAP gebeld waar men de raad gaf om nog een dagje te wachten en dan opnieuw te proberen. Dinsdag lukte het evenmin, dus ik naar het reisbureau in Tavira waar men me eerder al een voortreffelijke service gaf. De deskundige ter plaatse zag in de kleine lettertjes van de bevestigingsmail staan dat de bewuste vlucht uitgevoerd werd door Brussels Airlines. Dat was de reden dat inchecken via de website van TAP niet lukte. Ik moest op de luchthaven zelf het nodige doen en alles kwam zeker in orde.
De langetermijnparking op de luchthaven van Faro is goedkoop in vergelijking met andere luchthavens. Maar omdat mijn verblijf in België deze keer bijna een maand zal duren zou het kostenplaatje toch oplopen tot 130 euro. Ik kreeg de tip om eens te surfen naar de website van Greenbus en inderdaad: voor 12 euro per traject Tavira-Faro kon ik de bus nemen en zodoende weeral wat centen uitsparen. We moeten van ons pensioentje leven nietwaar? Het uur dat de bus me zou oppikken zou me 3 dagen voor vertrek gemaild worden. Zo gebeurde het ook maar het verbaasde me wel dat ik om 9u15 moest vertrekken voor een vlucht die om 16u05 zou opstijgen. De reistijd tussen Tavira en de luchthaven is een goed half uurtje.
Het leek me niet verstandig om op het laatste ogenblik nog van strategie te veranderen dus ik stond tijdig te wachten op de afgesproken plaats. Busje komt zo. En inderdaad: busje kwam op de afgesproken plaats op het beloofde uur. Ik was de enige passagier. Op mijn verzuchting aan de chauffeur dat ik het wel zeer vroeg vond antwoordde hij dat hij al van 2 uur aan het werk was. Misverstandje dus. Eens hij begreep wat ik werkelijk bedoelde kreeg ik de raad om voortaan de optie 'privé-vervoer' aan te kruisen. Ja, dan kon ik net zo goed een taxi boeken maar bon, enkele uren op de luchthaven doorbrengen is nu ook weer geen marteling voor mij.
Ik stapte de inkomhal binnen en bekeek intuitief het bord waarop alle uitgaande vluchten van de dag opgelijst stonden. Geen vlucht van 16u05 naar Brussel te zien. Er volgde een klein bloeddruksprongetje. Naar de infobalie. Daar was enkel een telefoontoestel te zien met een nummer om naar te bellen. Geen goed idee, vond ik, ik wilde een levend wezen te zien krijgen om mijn probleem mee te delen. Terug naar het infobord. Er stond een vlucht van Brussels Airlines naar Brussel op waarvan het inchecken net begonnen was. Ik ging in de rij staan en toen het mijn beurt was vroeg ik of mevrouw me kon vertellen wat er met de vlucht van 16u05 gebeurd was? Ze vroeg mijn paspoort, tikte wat gegevens in en antwoordde me dat de vlucht overboekt was. Of ik bereid was om via Lissabon naar Brussel te vliegen met een latere vlucht. Ik zou rond middernacht landen op Zaventem en ik zou een vergoeding krijgen ter compensatie. Ik stribbelde tegen en werd op de wachtlijst gezet. Of ik een koffietje wou gaan drinken en een half uur later nog eens terugkomen? Ik dronk geen koffietje maar maakte gebruik van facebook om eventjes te ventileren. Gesterkt door enkele deugddoende reacties van mijn facebookvrienden keerde ik een half uur later terug naar de incheckbalie. Ik zou mijn huid duur verkopen: voor een compensatie van 400 euro!
Het was niet nodig want ik kreeg het verlossende bericht dat er toch nog een plaatsje vrij was op de vlucht die vertrok om 11u40. Indien ik direct door de veiligheidscontrole ging zou ik nog net op tijd aan boord kunnen gaan. Ik kreeg stoel 1E. Zo gebeurde het dus dat ik niet alleen extra beenruimte kreeg, maar ook een warme maaltijd, meerdere drankjes en diverse versnaperingen. Dat alles zonder meerkost! Tegen de tijd dat mijn oorspronkelijke vlucht zou opstijgen landde ik op Zaventem. Via het diabolo netwerk met de trein naar het Waasland en veel vroeger dan verwacht kwam ik op mijn bestemming.
Zou ik nu nog tijd en energie steken in het uitzoeken wat er nu precies aan de hand was met de verdwenen vlucht? Zou ik misschien een opsporingsbericht verspreiden? Misschien volgende week want nu ga ik eerst genieten van de Belgische lente. Ik weet hoe kort die kan zijn.